The Cuppa-Lambros Connection

Buitenland

(Dit verhaal is slechts een update van de geschiedenis van Cuppa – Lambros Steam Ship Co.) Rond 1820 trokken er Grieken naar Engeland om daar een agentschap voor de scheepvaart naar de Zwarte Zee; Constantinopel en de regio daar op te zetten. Vaak werd er in de beginjaren van het bedrijf met meerdere handelaren een schip gecharterd om een lading te kopen; vervoeren naar hun agentschap(pen) en deze met grote winsten weer door te verkopen. Na een aantal succesvolle transacties waren zij al vaak in staat hun eerste schip met een lening te kopen en deze te bemannen Jerome James Cuppa was een van die handelaren die in de beginjaren van 1880 in London opduikt in het werk van Gelina Harlaftis. 

Periode voor Cuppa-Lambros (ca. 1880-1895)
Een andere pionier was Constantine George Lambros. Deze woonde op 146 Falkner Street in Liverpool. Hij liet zich op 19 juli 1887 tot Engelsman naturaliseren om kort daarna in 1888 zijn eerste stoomschip te kopen: de “Euxine” (=“gastvrij”). Dit schip, gebouwd geregistreerd in Liverpool kon 84 ton vervoeren. Het werk van Samaras uit 1964 maakt in het supplementdeel melding van een elliptisch stempel met deze scheepsnaam en een agentschap in Constantinopel. Ik heb helaas nog geen voorbeeld van dit stempel kunnen vinden. Het stempel heeft aan de buitenzijde bovenaan de tekst “C. LAMBROS & Co. In het midden staat: “S.S. EUXINE” en onderaan “CONSTANTINOPEL”.

De rest van dit artikel is alleen voor leden zichtbaar. Al lid? Ga naar de login voor leden.
Tagged

Geef een reactie